„Vyzývam ťa, brat Nussuan, i teba, brat Rashim, na odveké meranie síl princov púšte.“ Predniesol Ramír, urobiac krok vpred a tlačiac slnečný symbol na plátne do pozornosti bratov. „Vyzývam vás na Mate´teinaar!“Výzva zaburácala okolím.
Touto krátkou ukážkou z Príbehu Púštnych zemí a Lioruotváram dnešný článok o púštnej kráľovskej tradícii, ktorá vystihuje celé Púštne zeme. Jej priamosť, surovosť a bezcitnosť sú pre celú púšť charakteristické, niet preto divu, že sa dostali aj do takej veci, akou je voľba kráľa.
Mate´teinaar je slovo označujúce súboj, ku ktorému môže, ale nemusí dôjsť. Pokiaľ kráľ Púštnych zemí umrie bez toho, aby určil jediného dediča trónu, tak sa kráľovstvo rozdelí medzi jeho synov – každému pripadne kus krajiny a ten spravuje ako pán. No nie každý princ sa uspokojí s takouto vyhliadkou. Princ, ktorý si nárokuje trón ako jediný vládca púšte, môže vyzvať svojich bratov na súboj, v ktorom sa rozhodne o osude Púštnych zemí. A tiež o osude všetkých princov, pretože z tradičného merania síl princov púšte ostane nažive iba jeden – víťaz. Kráľ.
Rashim na znak súhlasu potvrdil všetko púštnym gestom: zovretú päsť si priložil ku perám a potom k čelu. „Nech Nassi povolá tých, čo nie sú hodní stať sa slnkom púšte,“ riekol a Ramír, opakujúc púštne gesto, dopovedal:
„A Ahnet nech ochráni toho, koho chcú predkovia vidieť ako kráľa.“
Výzvu princovia samozrejme nemusia prijať. Avšak odmietnutie znamená v púšti zbabelosť a tá je pre púštneho muža horším trestom než smrť, preto ešte žiadny Mate´teinaar odmietnutý nebol.
V závislosti od toho, koľko princov sa v súboji zúčastní, vyzerá aj vlajka, ktorá znázorňuje vyzvanie na súboj. V našom príbehu si merajú sily traja princovia a preto vlajka vyzerá nasledovne:
Nákres, ktorý Ramír dokončil, bol jednoduchý. Znázorňoval slnko, od ktorého smerovali tri lúče. Význam kresby poznali len deti púšte: v popísanom súboji sa stretnú traja princovia. Tri lúče. O post jediného kráľa: jedného slnka.
Keď sa stanoví čas a miesto konania súboja, niet cesty späť. Princ už môže iba vyhrať a stať sa kráľom alebo zomrieť v boji o trón.
A ako samotný Mate´teinaar vyzerá? Predstavte si jednu veľkú arénu, v ktorej sú všetci princovia naraz. Nie je to turnaj, kde sa čestne postaví jeden jednému – je to chaoticky pôsobiaci zápas, v ktorom bojuje každý s každým. Ak mal zosnulý kráľ pätnásť synov, tak sa v aréne proti sebe postaví naraz pätnásť princov. Počas súboja je prísne zakázané používať iné zbrane než čepeľ – magické sily, ovládanie piesku či vody sa považujú za porušenie pravidiel a previnilec je za nich vylúčený zo súboja s tým, že sa nikdy viac nemôže o trón uchádzať.
Mate´teinaar nie je žiadnym logickým selektovaním princov. Je to doslova vražedná tradícia. Bratia sú postavení proti sebe a svoju hodnosť kraľovania dokážu tým, že pobijú ostatných. Nebojujú do prvej kvapky krvi či do zamdletia. Bojujú na život a na smrť. Iba ten, ktorý bratský masaker prežije, sa môže posadiť na púštny trón a nazývať sa slnkom púšte – slnečným kráľom.
Kým v iných krajinách Erandionu sa pre zabitie brata-princa či brata-kráľa vedú rebélie, vzdúva sa vlna nesúhlasu voči bratovrahovi na tróne, v Púštnych zemiach je takýto muž považovaný za jediného, ktorý je hoden vlády. Surovosť tejto krajiny sa ukazuje v mnohých prípadoch a Mate´teinaar je iba jedným z nich. Ale aby sme vám krajinu piesku a slnka neznepriatelili, nabudúce vám predstavíme celé Púštne zeme, aj tie pekné zákutia najjužnejšej zo zemí.
Komentáre
Zverejnenie komentára